„Célunk a diplomák értékének megőrzése”
Új ETR? Hallgatói követelményrendszer átírása? Az ELTE oktatási igazgatója, dr Cseszregi Tamás a legfontosabb tanulmányi ügyekkel kapcsolatos kérdésekre is válaszol.
2011. október 10. | Utolsó módosítás: 2011. október. 10. 15:22- Mi, hallgatók, miként fogunk munkásságával találkozni?
- Közvetlenül nem nagyon, legfeljebb a Quaestura Irodán keresztül. Közvetetten azonban minden hallgató életére hatással lesz a tevékenységem, már csak akészülő felsőoktatási törvény okozta változások miatt is, hiszen valószínűleg új Hallgatói Követelményrendszert kell megalkotnunk. Ha ez nem is lesz szükséges, számos pontot újra kell majd gondolnunk a jelenleg hatályban lévő rendelkezések közül.
- Ennek a folyamatáról mit gondol? Mekkora hallgatói együttműködésre számít?
- Inkább a törvénnyel, s nem a HKR-rel kapcsolatban számítok ellenállásra. A tapasztalatom ugyanis az, hogy az EHÖK-kel szabályzati kérdésekkel kapcsolatban nagyon konstruktívan lehet tárgyalni, már csak azért is, mert az ő céljuk is elsősorban a diploma értékének megőrzése. Ez a múltbeli, jelenlegi és jövőbeli hallgatók közös érdeke. Emiatt bízom benne, hogy ki fogunk tudni alakítani mindenki számára elfogadható megoldásokat.
- Általánosan mi a véleménye az EHÖK-kel való együttműködésről, illetve a nemrég újraválasztott EHÖK elnök programjáról?
- Elsősorban az Oktatási Igazgatóságra vonatkozó részeket vizsgáltam meg a programból, így azt emelném ki, hogy konstruktív és partneri együttműködést kíván megvalósítani Kalina elnök úr. Nekem is ez a szándékom, úgyhogy mindenképp bízom ennek megvalósulásában, és tervezem a Hallgatói Önkormányzat képviselőit bevonni minden egyeztetésbe, hogy a folyamatokról is tudjanak, ne csak az eredményekről.
- Mikorra várhatják a hallgatók az új ETR-t, és miben fog különbözni a régitől?
- Egy pontosítással kezdeném: bár sokan ETR-t emlegetnek, még csak ez sem biztos, hiszen elképzelhető, hogy Neptunt, vagy más rendszert fogunk majd alkalmazni, ugyanis közbeszerzést kell kiírnunk, ahol bármelyik cég győzhet. Mi összeállítottunk egy részletes követelményrendszert, és ha azt valaki teljesíti, akkor mindegy, hogy éppen ETR-nek vagy Neptunnak hívják. És hogy mikorra várható? Bíztunk benne, hogy már jövő ősszel megtörténhet az átállás, ám az egyetemet is érintő legfrissebb beszerzési stop okozta adminisztrációs nehézségek miatt elképzelhető, hogy ez fél évet csúszni fog.
- Visszatérve az új rendszer minőségére: pontosan mik az Önök által támasztott követelmények?
- A cél az, hogy a tanulmányi funkciók elsődlegessége mellett komplex hallgatói ügykezelői, szolgáltatói feladatokat is ellásson a rendszer. Értem ezalatt például az összes pályázati rendszer integrálását, az ügyfélkapu-rendszert, vagy épp a befizetések átutalással való teljesíthetőségének kialakítását (általánossá tételét), hiszen ezekkel a funkciókkal az egyes ügyintézési folyamatok sokkal könnyebbé és kényelmesebbé válnak majd.
- A hallgatók miként fogják érzékelni a költségvetési és egyéb megszorítások okozta nehézségeket?
- Az államilag támogatott hallgatói létszámcsökkenés miatt várható, hogy egyes szakokon jóval kevesebben lesznek, mint ahogy az eddig megszokott volt, ez pedig valószínűleg kihatással lesz az egyetem költségvetésére is. A feladat az elkövetkező években az lesz, hogy a hírek szerint drasztikusan kevesebb pénzből fenntartsuk a minőségi képzést, az eddig elért eredményeket úgy, hogy ezek mellett biztosítjuk az egyetem folyamatos fejlődését is. Az egyetem vezetésének rendkívül nehéz döntéseket kell majd meghoznia, legyen szó létszámleépítésről vagy éppen átszervezésről.
Ami a hallgatói ügyintézését illeti: Azt bizonyára a hallgatók is tapasztalják, hogy a kari adminisztrációs ügyintézés sok esetben lassú. Ez nagyrészt azzal magyarázható, hogy a munkatársak nagyon megfeszített ütemben dolgoznak, és túlterheltek, azonban sajnos nincs lehetőség több embert foglalkoztatni. Visszakanyarodva az új tanulmányi rendszer kérdésére, emiatt is cél az, hogy minél több adminisztratív folyamatot lehessen majd elektronikusan megvalósítani, gyorsítva ezzel az ügyintézés menetét, egyben tehermentesítve az adminisztrációban dolgozó kollégákat.
- Tervez-e az Oktatási Igazgatóságon bármilyen szervezeti átalakítást végrehajtani?
- Nem nagyon tudunk már módosítani, mert elég szűk keretek között mozgunk. Persze a cél a minél professzionálisabb működés megvalósítása, ezért is kell az egyes területeket folyamatosan felülvizsgálni. Példaként erre a Quaesturát tudom említeni, ahol jelenleg van folyamatban az ISO 9001:2008 szabvány követelményeinek megfelelő minőségirányítási rendszer bevezetése. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló anyagi- és humánerőforrás keretek között a lehető legjobban fog működni a hallgatói ügykezelés, illetve az ott folyó back office munka.
Dicsuk Dániel
ELTE Online